reede, 10. märts 2017

Himaneni raport "Challenges of the global information society"

Olgugi, et Himaneni raport on kirjutatud aastal 2004, siis on ta näinud ette paljusid tulevikuprobleeme ja väljakutseid ning kirjeldab mida võiks ette võtta, et saavutada heaoluühiskond kõikjal. Artikli algusosas kirjeldas ta globaalseid trende, mis sunnivad muutustele. Siinkohal tooksin välja paar minu arvates tähtsamat: võistlus maksude osas, arenenud riigid viivad oma tootmise arengumaadesse (sest see on odavam), vananev ühiskond, puudulik tervisesüsteem. 
Minu enda arvates algab just kõik arengumaadest- meile võib küll jääda mulje, et meid ei puuduta nende probleemid, aga see mulje on ekslik. Siiski, peab tõdema, et kui räägime arengumaade aitamisest jms. siis praktikas pole see üldsegi mitte nii lihtne. Väikeseid samme selle suuunas on aga tehtud - käiakse vabatahtlikuks Aafrikas, Indias ja kus iganes veel ning loodetakse sinna viia enda kogemusi, oskusi ning juurutada uusi tööviise ning suhtumisi. Samas olen nii mõneltki vabatahtlikult kuulnud, et muutmine, suunamine ja õpetamine ei pruugi tulemust anda, sest kohalikel on raske sellise töökultuuri või muude muutustega kohaneda ning tihti läheb kõik taas oma rada kui vabatahtlik lahkub. Samas koguvad populaarsust igal pool maailmas  Fair Trade-i märgiga tooted ning juba Eestis saab neid paljudest kohtadest osta. 

Edasise arengu osas pakkus Himanen välja neli põhiideed, millest ma puudutaksin üht, mis mind kõige rohkem kõnetas - "inimlikult tähendusrikas areng" (Humanly meaningful development ing.k.). Mulle meeldis see, kuidas ta käsitles töökultuuri ning leidis, et see peaks olema nauditav ja rõõmu pakkuv. Ma täiesti nõustun tema mõttega, et ükskõik mis tööd inimene teeb, teeb ta seda paremini kui ta suhtub sellesse kirglikult. Mulle tundub, et paljud tööandjad suhtuvad veel tänanigi oma töötajatesse lihtsalt kui töötegijatesse ja ei arvesta muude teguritega. Siinkohal mõtlen ma just seda, et paindlik tööaeg, tasakaal isikliku ja tööelu vahel ning head töötingimused loovad tegelikult lisaväärtust ka tööandja jaoks. Töötajad on motiveeritumad, töö sujub kiiremini ja seeläbi ka kasum firmale ning tööandjale tõuseb. Win-win situatsioon! Samas on mul hea meel, et selliseid töökohti siiski aina rohkem ja rohkem on ning tundub, et ka üldine trend on sinnapoole teel.
Kokkuvõtteks võib öelda, et Himanenil oli palju häid mõtted ja ka lahendusi pakkuda, et üldist heaolu suurendada. Tema pakutud ideed on praegugi fookuse all. Siinkohal meenub mulle, et on sätestatud Säästva arengu globaalsed eesmärgid, mille poole on kõik ÜRO liikmesriigid lubanud aastani 2030 püüelda ja millega oma poliitika kujundamisel arvestada. Tahaks näha seda aega, mil need eesmärgid on täidetud....
Image result for 17 sustainable development goals
http://www.wri.org/blog/2015/09/sustainable-development-goals-setting-new-course-people-and-planet

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar